25.9.08

APA PUTUSNYA

ku saksi dua lautan
pergi atau bertahan
penantian tiada hujung
ditumpah atau dipasung
keduanya takkan selesai
walau saat nyawa bercerai
semuanya dalam akal
kecamuk atau terkawal

andai aku pergi
takkan dapat berpaling lagi
tiada kali kedua
jemu menguasa jiwa
permainan mu tak bercorak
kaku tak bergerak
kaki mendesak melangkah
sampai mati takkan ku jengah

jika aku bertahan
mampukah menggalas ketentuan
perpisahan itu pasti
telah ternukil sejak azali
perit jiwa melepas
bukan kerana tumpas
namun kuasa itu terlalu kuat
tak sempat tersejat semua keringat

apa putusnya pengaruh rasa
keduanya takkan mulia
aku pengecut andai ku lari
aku bodoh kala melepas pergi
tak siapa akan kisah
hadir ku hanya menyusah
senang ku perhatian kebanjiran
susah ku keinsanan ketandusan

ku saksi dua lautan
aku takkan melayar jawapan
bukan pentingkan diri
tak siapa sebenarnya peduli
meriah malam pesta
fajar menjelma kan mati jua
aku takkan lemas
selagi aku bernafas

No comments: